Egbert - non-fictie

Assendorper Notities

De hoek om en dan eerst langs die 4 witte huizen met de trappen voor de deur. Bij één ervan heeft de eigenaar het souterrain tot garage omgebouwd, soms staat de roldeur open en wordt je een blik in het binnenste van de garage gegund. Maar nu loop ik door (Mijn eerste zaterdagmorgen in een nieuwe stad!) en probeer vervolgens bij een onoverzichtelijke kruising over te steken. Fietsers en brommers uit vier verschillende richtingen en auto´s uit twee, proberen elkaar hier te passeren. Dat sommigen soms juist deze plek uitkiezen om even bij te praten is eigenlijk niet voor te stellen, toch heb ik dat later nog vaak gezien. Wanneer je hier linksaf gaat kom je langs een kringloopwinkel die er nu niet meer staat. Sla je rechtsaf, dan ga je de wijk in, een weg die ik later nog vaak zal nemen om naar de supermarkt te gaan. Via de Molenweg, Van Ittersumstraat en Coetsstraat ben je zo op je plaats van je bestemming. Maar nu, nog onvoldoende bekend met de wegen in de wijk, loop ik rechtdoor, verder de Van Karnebeekstraat in.

De Van Karnebeekstraat is een oude straat, die samen met de Assendorperstraat en de Molenweg aan de basis van de wijk staat. Vanouds was het een belangrijke uitvalsweg richting Deventer, een stad die zo bepalend is geweest voor het ontstaan van Zwolle. Zo heeft het Zwolse stadsrecht het stadsrecht van die 30 kilometer stroomopwaarts gelegen hanzestad tot voorbeeld. Het ligt dan ook voor de hand dat de oude naam van de straat de Deventerweg was, die later is vernoemd naar Maurits van Karnebeek. Hij was burgemeester van Zwolle van 1940 tot 1945. Met deze vernoeming is er aan een vanzelfsprekende Zwolse traditie voldaan. Nadat de straat eeuwenlang een belangrijke verbinding met de stad Deventer vormde, is het nu de voornaamste schakel tussen Zwolle-Zuid en het stadscentrum. Iedere dag passeren hier meer dan tienduizend fietsers elkaar, op weg van huis naar werk of andersom.

Het grootste gedeelte van de panden aan de straat is tussen 1890 en 1930 gebouwd. Ik stop even voor de etalage van nummer 86, waarin allerhande meubilair staat uitgestald. ´Makaske´ laat het opschrift op de winkelpui lezen, die voor de ingang sierlijk naar binnen buigt, zodat er een portiek ontstaat. Later ben ik nog zo vaak langs dit gebouw gelopen, waarvan de perfecte symmetrie me iedere keer weer verraste. Precies in het midden van de gevel, boven de ingang is een steen met het wapen van de stad gemetseld. Links en rechts, tussen de deuren die naar de bovenwoningen leiden en onder de twee dakkappelen zitten nog twee stenen, die het bouwjaar (1917) van dit fascinerende bouwwerk prijsgeven. Nu is er een fietszaak in gevestigd. Of die Gingko boom er ook al stond, toen ik voor de eerste keer door de Van Karnebeekstraat liep, dat weet ik niet meer.

De Gingko Biloba, of tempelboom is een levend fossiel. 600 miljoen jaar geleden was het een nog veel voorkomende soort, nu groeit ie alleen nog maar in China. In de 17de eeuw werd deze boom naar Europa gebracht. Linneaus plantte in 1735 een exemplaar in de botanische tuin van de universiteit van Harderwijk. Bij de determinatie van de plant stuitte hij op een probleem. De Gingko was loof- noch naaldboom, het bleek een op zichzelf staande soort te zijn. De boom staat symbool voortijdloosheid en hoop. Er wordt beweerd dat na het bombardement op Hiroshima, het de Gingkoboom was die als eerste weer bloeide. En net als de Gingko Biloba, staat ook de Van Karnebeekstraat op zichzelf. De straat behoort niet tot de Stationsbuurt maar wil ook geen Oud-Assendorp zijn.

Mooie heldere beschrijving van een dorp en een straat.